Entrepreneurship in Russia: A Systematic Overview of Domestic Publications
PDF Рус (Русский)
PDF

Keywords

entrepreneurship
Russia
systematic literature review
structured literature review
reconceptualization
contextualization
twofold mixed embeddedness

How to Cite

KozachenkoE., ChepurenkoA., & ShirokovaG. (2024). Entrepreneurship in Russia: A Systematic Overview of Domestic Publications. Foresight and STI Governance, 18(4), 51-65. https://doi.org/10.17323/2500-2597.2024.4.51.65

Abstract

Over the past three decades, entrepreneurship and related processes and institutions have been widely discussed in Russian academic literature. In order to understand the achievements, thematic gaps, and methodological problems that must be solved in subsequent studies, this article provides a systematic analysis of research papers on the topic of Russian entrepreneurship considering publications from leading Russian academic journals published in the period of 1991–2023. The analysis enabled the identification of the most elaborated topics, revealing the advances in the theoretical understanding of Russian entrepreneurship, as well as contradictions in research programs and empirical methods within publications on this topic in Russian and international journals. As a result of the analysis, promising scientific research areas for further investigation of entrepreneurship are proposed: (1) the reconceptualization of standard definitions/concepts of the theory of entrepreneurship, considering the Russian context; (2) building new theories and concepts of the middle level based on the investigation of unique phenomena and institutions in the Russian business environment.

https://doi.org/10.17323/2500-2597.2024.4.51.65
PDF Рус (Русский)
PDF

References

Албутова А.И. (2013) Социальное предпринимательство в России: ключевые игроки и потенциал формирования. Экономическая социология, 14(3), 109-132.

Александрова Е.А., Верховская О.Р. (2015) Предпринимательские намерения в России: эмпирический анализ. Российский журнал менеджмента, 13(2), 3-28.

Александрова Е.А., Верховская О.Р. (2016) Мотивация предпринимательской активности: роль институциональной среды. Вестник Санкт-Петербургского Университета. Менеджмент, 3, 107-138.

Анцыгина А.Л., Жуков А.Н., Сыпченко А.Е. (2017) Макроэкономические детерминанты предпринимательской активности на различных фазах бизнес-цикла: региональный уровень. Экономика региона, 13(4), 1095-1106. DOI: https://doi.org/10.17059/2017-4-10

Арай Ю.Н. (2018) Бизнес-модели в социальном предпринимательстве: подход к построению типологии. Российский журнал менеджмента, 16(2), 253-272. DOI: https://doi.org/10.21638/spbu18.2018.205

Арай Ю.Н., Бурмистрова Т.А. (2014) Специфика бизнес-моделей в социальном предпринимательстве. Российский журнал менеджмента, 12(4), 55-78.

Ариф Э.М., Кузьминова Т.А. (2021) Некоммерческая активность молодых предпринимателей Санкт-Петербурга в крафтовой сфере. Журнал исследований социальной политики, 19(1), 55-68. DOI: https://doi.org/10.17323/727-0634-2021-19-1-55-68

Баринова В.А., Земцов С.П., Царева Ю.В. (2018) Предпринимательство и институты: есть ли связь на региональном уровне в России? Вопросы экономики, 6, 92-116. DOI: https://doi.org/10.32609/0042-8736-2018-6-92-116

Беляева Т.В., Ласковая А.К., Широкова Г.В. (2016) Обучение предпринимательству и формирование предпринимательских намерений студентов: роль национальной культуры. Российский журнал менеджмента, 14(1), 59-86.

Беляева Т.В., Широкова Г.В., Гаффорова Е.Б. (2017) Результаты деятельности фирмы в период экономического кризиса: роль стратегических ориентаций и финансового капитала. Российский журнал менеджмента, 15(2), 131-162. DOI: https://doi.org/10.21638/11701/spbu18.2017.201

Бессонова О.Э. (2007) Феномен теории институциональных матриц: реставрация устаревшей парадигмы. Экономическая наука современной России, (2), 23-33.

Богатырева К.А., Ласковая А.К., Клемина Т.Н., Орехова Ю.А. (2021) Хороший, плохой, злой? влияние темной триады личности на формирование предпринимательских намерений. Вестник Санкт-Петербургского Университета. Менеджмент, 20(3), 293-325.

Богатырева К. А., Широкова Г. В. (2017) От предпринимательских намерений - к созданию бизнеса: опыт российских студентов. Форсайт, 11(3), 25-36. DOI: https://doi.org/10.17323/2500-2597.2017.3.25.36

Богоутдинов Б. (2016) Малый бизнес России: анализ доходности и меры поддержки. Общество и экономика, 6, 97-108.

Бутрюмова Н.Н., Голубева Н.В. (2018) Изучение предпринимательских намерений и активности школьников Нижнего Новгорода. Вестник Московского Университета. Серия 6: Экономика, 4, 166-186.

Бутрюмова Н.Н., Слепнева Ю.Н. (2016) Вовлечение студентов в инновационное предпринимательство: опыт Ниу Вшэ - Нижний Новгород. Вестник Санкт-Петербургского Университета. Менеджмент, 1, 91-124.

Верховская О.Р. (2009) Факторы формирования нарождающегося предпринимательства: особенности России. Вестник Санкт-Петербургского Университета. Менеджмент, 2, 32-52.

Верховская О.Р., Александрова Е.А. (2017) Предпринимательская активность в России: результаты проекта Глобальный мониторинг предпринимательства 2006-2016. Российский журнал менеджмента, 15(1), 3-26. DOI: https://doi.org/10.21638/11701/spbu18.2017.101

Верховская О.Р., Дорохина М.В. (2008) Предпринимательская активность в современной России. Российский журнал менеджмента, 6(1), 25-52.

Верховская О.Р., Дорохина М.В. (2013) Предпринимательские фирмы и создание новых рабочих мест в России: эмпирические свидетельства. Российский журнал менеджмента, 11(1), 19-40.

Власов М.В. (2020) Политика инновационного поведения малых и средних предприятий старопромышленного региона. Экономика региона, 16(4), 1335-1347. DOI: https://doi.org/10.17059/ekon.reg.2020-4-22

Волков В.В. (2020) Силовое предпринимательство, XXI век: экономико-социологический анализ. Автономная некоммерческая образовательная организация высшего образования Европейский университет в Санкт-Петербурге.

Егорова А.И., Чепуренко А.Ю. (2022) Факторы упругости малого предпринимательства в условиях внешних шоков в России (по данным лонгитюдного исследования). Российский журнал менеджмента, 20(2), 172-197. DOI: https://doi.org/10.21638/spbu18.2022.202

Заздравных Е.А. (2019) Исторические эффекты региональной предпринимательской активности. Российский журнал менеджмента, 17(1), 97-120. DOI: https://doi.org/10.21638/spbu18.2019.105

Земцов С.П. (2020) Институты, предпринимательство и региональное развитие в России. Журнал новой экономической ассоциации, 2(46), 168-180. DOI: https://doi.org/10.31737/2221-2264-2020-46-2-9

Земцов С.П. (2022) Технологическое предпринимательство как фактор развития России. Журнал новой экономической ассоциации, 1(53), 212-223. DOI: https://doi.org/10.31737/2221-2264-2022-53-1-11

Земцов С.П., Бабурин В.Л. (2019) Предпринимательские экосистемы в регионах России. Региональные исследования, 2(64), 4-14. DOI: https://doi.org/10.5922/1994-5280-2019-2-1

Земцов С.П., Царева Ю.В. (2018) Предпринимательская активность в регионах России: насколько пространственные и временные эффекты детерминируют развитие малого бизнеса. Журнал новой экономической ассоциации, 1(37), 145-165. DOI: https://doi.org/10.31737/2221-2264-2018-37-1-6

Капустина Л.М., Изакова Н.Б., Коровина Е.И. (2023) Стратегии трансформации бизнес-моделей производителей дорожно-строительной техники в условиях конкуренции с иностранными компаниями. Вестник Московского Университета. Серия 6: Экономика, 1, 164-190.

Карачаровский В. (2010) Деловая и инновационная активность в российской экономике. Общество и экономика, 12, 13-32.

Карелина М.Г. (2015) Эмпирический анализ интеграционной активности бизнес-структур в регионах России. Экономика региона, 4(44), 54-68. DOI: https://doi.org/10.17059/2015-4-5

Климанов Д.Е., Третьяк О.А. (2014) Бизнес-модели: основные направления исследований и поиски содержательного фундамента концепции. Российский журнал менеджмента, 12(3), 107-130.

Козаков Е.М., Глухих П.Л. (2011) Оценка влияния организационных аспектов предпринимательской деятельности на социально-экономическое развитие узкоспециализированных территорий. Экономика региона, 1(25), 123-130.

Кривошеева-Медянцева Д.Д. (2022) Адаптивное поведение владельцев малых предприятий в условиях пандемии COVID-19. Журнал институциональных исследований, 14(4), 122-138. DOI: https://doi.org/10.17835/2076-6297.2022.14.4.122-138

Кусраева О.А. (2017) Особенности бизнес-моделей российских компаний АПК. Эко, 1(511), 63-71.

Макушина Е.Ю., Малофеева Т.Н., Козиорова О.И., Андреева Ю.А. (2023) Нефинансовые факторы эффективности фармацевтических компаний в России. Вестник Московского Университета. Серия 6: Экономика, 1, 135-163.

Маликов Р., Гришин К., Султангареев Д. (2022) О прогнозировании продуктивности региональных предпринимательских экосистем. Общество и экономика, 4, 14-24. DOI: https://doi.org/10.31857/S020736760019576-2

Маркова В.Д. (2023) Экосистема уходит в отрыв: кейс российских компаний 1С и Галактика. Эко, 4(586), 74-92. DOI: https://doi.org/10.30680/ECO0131-7652-2023-4-74-92

Метелева М.А. (2021) Проектирование и управление предпринимательскими сетями: оценка сетевого потенциала населения территорий Арктической зоны Российской Федерации. Север и рынок: формирование экономического порядка, 24(4(74)), 172-187. DOI: https://doi.org/10.37614/2220-802X.4.2021.74.013

Метелева М.А. (2022) Проектирование предпринимательских сетей: развитие методики оценки сетевого потенциала корпораций Арктической зоны Российской Федерации. Север и рынок: формирование экономического порядка, 25(3(77)), 19-35. DOI: https://doi.org/10.37614/2220-802X.3.2022.77.002

Образцова О.И., Чепуренко А.Ю. (2020) Предпринимательская активность в России и ее межрегиональные различия. Журнал новой экономической ассоциации, 2(46), 198-210. DOI: https://doi.org/10.31737/2221-2264-2020-46-2-12

Овчинникова А.В., Зимин С.Д. (2021) Оценка связей предпринимательских экосистем с уровнем экономического развития регионов России. Journal of Applied Economic Research, 20(3), 362-382. DOI: https://doi.org/10.15826/vestnik.2021.20.3.015

Осипова А.А., Сидоренко О.В. (2007) Стимулирование развития малого предпринимательства в регионе. Пространственная Экономика, 2, 61-76.

Пешкова В.М. (2018) Предпринимательская активность иностранных трудовых мигрантов в России. На примере киргизских мигрантов в Москве и Московской области. Экономическая социология, 19(5), 11-40. DOI: https://doi.org/10.17323/1726-3247-2018-5-11-4

Полтерович В.М. (2004) Институциональные ловушки: есть ли выход? Общественные науки и современность, 3, 5-16.

Попов Е., Веретенникова А., Козинская К. (2018) Институциональная среда социального предпринимательства в мировом пространстве. Общество и экономика, 5, 97-114.

Ружанская Л.С., Фонова Н.Г., Якимова Е.А. (2022) Реакция малого и среднего бизнеса на коронакризис: влияние органов власти субъектов Федерации. Экономика региона, 18(3), 653-672. DOI: https://doi.org/10.17059/ekon.reg.2022-3-3

Савельев И.И., Турабаева А.М. (2023) Сетевой подход в социальном предпринимательстве: предварительные результаты эмпирического исследования. Вестник Московского Университета. Серия 6: Экономика, 4, 147-164. DOI: https://doi.org/10.55959/MSU0130-0105-6-58-4-7

Сибирская Е.В., Овешникова Л.В., Махова О.А. (2018) Статистический анализ предпринимательской активности. Вопросы статистики, 25(10), 47-60.

Смирнов С.А., Боброва С.В., Аренков И.А., Салихова Я.Ю. (2021) Устойчивые сочетания отличительных особенностей бизнес-моделей инновационных фирм. Вестник Санкт-Петербургского Университета. Экономика, 37(1), 62-83. DOI: https://doi.org/10.21638/spbu05.2021.103

Солодилова Н.З., Маликов Р.И., Гришин К.Е. (2016) Влияние административного регулирования на эффективность предпринимательской деятельности в регионе. Экономика региона, 12(4), 1001-1013. DOI: https://doi.org/10.17059/2016-4-3

Солодилова Н.З., Маликов Р.И., Гришин К.Е. (2017) Институциональная конфигурация региональной деловой среды. Экономическая политика, 12(3), 134-149. DOI: https://doi.org/10.18288/1994-5124-2017-3-05

Староверов В.В. (2010) Рейдерство-недружественный захват предприятий. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 1(95), 49-62.

Столбов А.Г., Мосина Е.А. (2015) Особенности и условия развития малого предпринимательства в Мурманской области. Север и рынок: формирование экономического порядка, 4(47), 23-29.

Ушкин С.Г. (2017) Легкий бизнес, или с какими проблемами сталкиваются предприниматели в регионах? Социологические исследования, 3(395), 144-149.

Чеглакова Л.М., Батаева Б.С., Мелитонян О.А. (2023) Экологически ответственное поведение: представления малого и среднего бизнеса. Вопросы экономики, 5, 106-130. DOI: https://doi.org/10.32609/0042-8736-2023-5-106-130

Чепуренко, А. (2015) Теория предпринимательства: новые вызовы и перспективы. Форсайт, 9(2), 44-57. DOI: https://doi.org/10.17323/1995-459X.2015.2.44.57

Чепуренко А.Ю. (2019) Гибкость организационной структуры и типология неформального малого предпринимательства в России. По данным лонгитюдного исследования (2013-2015 гг.). Экономическая социология, 20(4), 39-69. DOI: https://doi.org/10.17323/1726-3247-2019-4-39-69

Чепуренко А.Ю., Галицкий Е.Б., Ослон А.А. (2023) Адаптация российского малого бизнеса к шокам пандемии COVID-19: первые данные лонгитюдного исследования. Общественные науки и современность, 2, 90-110. DOI: https://doi.org/10.31857/S0869049923020065

Черныш А.В. (2018) Институционализация правил государственной поддержки инновационной деятельности в России 2000-х гг. на примере бизнес-инкубатора в Новосибирской области. Экономическая социология, 19(1), 25-61. DOI: https://doi.org/10.17323/1726-3247-2018-1-25-61

Шаталов А.И. (2010) Взаимосвязь бизнес-модели и результатов деятельности фирмы (на материалах российских компаний отрасли общественного питания). Вестник Санкт-Петербургского Университета. Менеджмент, 2, 24-54.

Шафранская И.Н. (2019) Можно ли научить предпринимательству: факторы формирования предпринимательских намерений студентов. Университетское управление: практика и анализ, 23(3), 79-93. DOI: https://doi.org/10.15826/umpa.2019.03.021

Широкова Г., Богатырева К., Беляева Т. (2015) Предпринимательская ориентация российских фирм: роль внешней среды. Форсайт, 9(3), 6-25. DOI: https://doi.org/10.17323/1995-459X.2015.3.6.25

Широкова Г.В., Арепьева М.А., Молодцова М.Ю. (2009) Влияние социальных сетей на разных этапах развития предпринимательской фирмы: результаты анализа данных Глобального мониторинга предпринимательства в России. Вестник Санкт-Петербургского Университета. Менеджмент, 3, 3-31.

Широкова Г.В., Ежова Я.С. (2012) Становление внутрифирменного предпринимательства в российской компании: формирование, развитие и перспективы. Российский журнал менеджмента, 10(1), 117-140.

Широкова Г.В., Зибарев И.А. (2013) Интернационализация предпринимательских фирм из стран с развивающейся экономикой: опыт России. Вестник Санкт-Петербургского Университета. Менеджмент, 1, 69-109.

Широкова Г.В., Соколова Л.С. (2013) Формирование предпринимательской ориентации в российских фирмах малого и среднего бизнеса: роль институциональной среды. Российский Журнал Менеджмента, 11(2), 025-050.

Якимова В.А., Панкова С.В. (2023) Влияние факторов цифровой среды на развитие предпринимательских экосистем регионов России. Journal of Applied Economic Research, 22(3), 600-629. DOI: https://doi.org/10.15826/vestnik.2023.22.3.025

Abid U. (2021) Gender asymmetry of entrepreneurial intentions of students in Russia and China. Journal of Applied Economic Research, 20(1), 133-147. DOI: https://doi.org/10.15826/vestnik.2021.20.1.006

Acs Z.J., Stam E., Audretsch D.B., O'Connor A. (2017) The lineages of the entrepreneurial ecosystem approach. Small Business Economics, 49, 1-10. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-017-9864-8

Ageev A.I., Gratchev M.V., Hisrich R.D. (1995) Entrepreneurship in the Soviet Union and post-socialist Russia. Small Business Economics, 7(5), 365-376. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01302737

Aidis R., Estrin S., Mickiewicz T. (2008) Institutions and entrepreneurship development in Russia: a comparative perspective. Journal of Business Venturing, 23(6), 656-672. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2008.01.005

Ajzen I. (1991) The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. DOI: https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

Anand A., Argade P., Barkemeyer R., Salignac F. (2021) Trends and patterns in sustainable entrepreneurship research: a bibliometric review and research agenda. Journal of Business Venturing, 36(3), 106092. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2021.106092

Arenius P., Minniti M. (2005) Perceptual variables and nascent entrepreneurship. Small Business Economics, 24, 233-247. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-005-1984-x

Audretsch D. (2012) Entrepreneurship research. Management Decision, 50(5), 755-764. DOI: https://doi.org/10.1108/00251741211227384

Audretsch D.B., Rocha H., Aggarwal S., Bramanti A. (2024) Do entrepreneurial ecosystems foster sustainable development? International Entrepreneurship and Management Journal, 1-37. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-023-00916-8

Bamberger P.A., Pratt M.G. (2010) Moving forward by looking back: reclaiming unconventional research contexts and samples in organizational scholarship. Academy of Management Journal, 53(4), 665-671. DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2010.52814357

Barkema H.G., Chen X.P., George G., Luo Y., Tsui A.S. (2015) West meets East: new concepts and theories. Academy of Management Journal, 58(2), 460-479. DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2015.4021

Barney J. (1991) Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120. DOI: https://doi.org/10.1177/014920639101700108

Batjargal B. (2006) The dynamics of entrepreneurs' networks in a transitioning economy: the case of Russia. Entrepreneurship and Regional Development, 18(4), 305-320. DOI: https://doi.org/10.1080/08985620600717448

Baumol W. (1990) Entrepreneurship: Productive, Unproductive, and Destructive. Journal of Political Economy, 98(5), 893-921. DOI: https://doi.org/10.1086/261712

Belitski M., Desai S., Godley A. (2021) Small business and poverty: evidence from post-Soviet cities. Regional Studies, 55(5), 921-935. DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2020.1826037

Bettis R.A., Helfat C.E., Shaver J.M. (2016) The necessity, logic, and forms of replication. Strategic Management Journal, 37(11), 2193-2203. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.2580

Bogatyreva K., Edelman L.F., Manolova T.S., Osiyevskyy O., Shirokova G. (2019) When do entrepreneurial intentions lead to actions? The role of national culture. Journal of Business Research, 96, 309-321. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.11.034

Bosma N., Content J., Sanders M., Stam E. (2018) Institutions, entrepreneurship, and economic growth in Europe. Small Business Economics, 51, 483-499. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-018-0012-x

Bosma, N., Schutjens, V. (2011) Understanding regional variation in entrepreneurial activity and entrepreneurial attitude in Europe. The Annals of Regional Science, 47, 711-742. DOI: https://doi.org/10.1007/s00168-010-0375-7

Bruton G.D., Rubanik Y. (2002) Resources of the firm, Russian high-technology startups, and firm growth. Journal of Business Venturing, 17(6), 553-576. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(01)00079-9

Bruton G.D., Zahra S.A., Cai L. (2018) Examining entrepreneurship through indigenous lenses. Entrepreneurship Theory and Practice, 42(3), 351-361. DOI: https://doi.org/10.1177/1042258717741129

Chepurenko A.Y., Butryumova N.N., Chernysheva M.V., Sutormina A.Y. (2024) Entrepreneurship in and around academia: evidence from Russia. International Journal of Sociology and Social Policy, 44 (1/2), 130-154. DOI: https://doi.org/10.1108/IJSSP-04-2023-0101

Cook L.D. (1999) Trade credit and bank finance: financing small firms in Russia. Journal of Business Venturing, 14(5-6), 493-518. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(98)00026-3

Covin J., Slevin D. (1989) Strategic management of small firms in hostile and benign environments. Strategic Management Journal, 10(1), 75-87. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250100107

Delgado M., Porter M.E., Stern S. (2010) Clusters and entrepreneurship. Journal of Economic Geography, 10(4), 495-518. DOI: https://doi.org/10.1093/jeg/lbq010

Edmondson A.C., McManus S.E. (2007) Methodological fit in management field research. Academy of Management Review, 32(4), 1155-1179. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2007.26586086

Filatotchev I., Ireland R.D., Stahl G.K. (2021) Contextualizing management research: an open systems perspective. Journal of Management Studies, 59(4), 1036-1056. DOI: https://doi.org/10.1111/joms.12754

Fritsch M., Kristalova M., Wyrwich M. (2020). Regional trajectories of entrepreneurship: the effect of socialism and transition. Jena Economic Research Papers, No. 2020-010.

Fritsch M., Storey D.J. (2017) Entrepreneurship in a regional context: historical roots, recent developments and future challenges. Entrepreneurship in a Regional Context, 1-16.

Gavrilova T., Alsufyev A., Yanson A.S. (2014) Modern notation of business models: visual trend. Foresight-Russia, 8(2), 56-70.

Gioia D.A., Corley K.G., Hamilton A.L. (2013) Seeking qualitative rigor in inductive research: notes on the Gioia methodology. Organizational Research Methods, 16(1), 15-31. DOI: https://doi.org/10.1177/1094428112452151

Grégoire D.A., Corbett A.C., McMullen J.S. (2011) The cognitive perspective in entrepreneurship: an agenda for future research. Journal of Management Studies, 48(6), 1443-1477. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2010.00922.x

Hayton J.C., George G., Zahra S.A. (2002) National culture and entrepreneurship: a review of behavioral research. Entrepreneurship Theory and Practice, 26(4), 33-52. DOI: https://doi.org/10.1177/104225870202600403

Herbane B. (2019) Rethinking organizational resilience and strategic renewal in SMEs. Entrepreneurship & Regional Development, 31(5-6), 476-495. DOI: https://doi.org/10.1080/08985626.2018.1541594

Högberg, L., & Mitchell, C. (2023). Mixed embeddedness and entrepreneurship beyond new venture creation: Opportunity tensions in the case of reregulated public markets. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 41(2), 121-151. Advance online publication. DOI: https://doi.org/10.1177/02662426221083827

Jolink A., Niesten E. (2015) Sustainable development and business models of entrepreneurs in the organic food industry. Business Strategy & the Environment, 24, 386-401. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.1826

Kantur D., Say A.I. (2015) Measuring organizational resilience: a scale development. Journal of Business Economics and Finance, 4(3). DOI: https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2015313066

Kerr W.R., Mandorff M. (2023) Social networks, ethnicity, and entrepreneurship. Journal of Human Resources, 58(1), 183-220. DOI: https://doi.org/10.3368/jhr.58.3.0719-10306R2

Kumar A., Paul J., Unnithan A.B. (2020) ‘Masstige'marketing: a review, synthesis and research agenda. Journal of Business Research, 113, 384-398. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.030

Lau C.M., Bruton G.D. (2011) Strategic orientations and strategies of high technology ventures in two transition economies. Journal of World Business, 46(3), 371-380. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2010.07.011

Ledeneva A.V. (1998). Russia's economy of favours: Blat, networking and informal exchange. Cambridge University Press: Cambridge, UK.

Linan F., Santos F.J., Fernández J. (2011) The influence of perceptions on potential entrepreneurs. International Entrepreneurship and Management Journal, 7, 373-390. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-011-0199-7

Lu J.J., Ruzhanskaya L.S. (2023) Factors influencing Chinese migrants' entrepreneurial activity in Russia: a case study of Sverdlovsk region. R-Economy, 9(2), 187-206. DOI: https://doi.org/10.15826/recon.2023.9.2.012

Müller S. (2016) A progress review of entrepreneurship and regional development: what are the remaining gaps? European Planning Studies, 24(6), 1133-1158. DOI: https://doi.org/10.1080/09654313.2016.1154506

Pesta B., Fuerst J., Kirkegaard E.O. (2018) Bibliometric keyword analysis across seventeen years (2000-2016) of intelligence articles. Journal of Intelligence, 6(4), 46. DOI: https://doi.org/10.3390/jintelligence6040046

Puffer S.M., McCarthy D.J. (2001) Navigating the hostile maze: a framework for Russian entrepreneurship. Academy of Management Perspectives, 15(4), 24-36. DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2001.5897647

Rauch A., Frese M., Wang Z.M., Unger J., Lozada M., Kupcha V., Spirina T. (2013) National culture and cultural orientations of owners affecting the innovation-growth relationship in five countries. Entrepreneurship and Regional Development, 25(9-10), 732-755. DOI: https://doi.org/10.1080/08985626.2013.862972

Rehn, A., & Taalas, S. (2004). ‘Znakomstva I Svyazi' (Acquaintances and connections)-Blat, the Soviet Union, and mundane entrepreneurship. Entrepreneurship & Regional Development, 16(3), 235-250. DOI: https://doi.org/10.1080/0898562042000197108

Santos F.M. (2012) A positive theory of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 111(3), 335-351. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-012-1413-4

Sarasvathy S.D. (2001) Causation and effectuation: toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of Management Review, 26(2), 243-263. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2001.4378020

Schaltegger S., Lüdeke-Freund F., Hansen E.G. (2012) Business cases for sustainability. The role of business model innovation for corporate sustainability. International journal of Innovation and Sustainable Development, 6, 95-119. DOI: https://doi.org/10.1504/IJISD.2012.046944

Scott R. (1995) Institutions and Organizations, SAGE: Thousand Oaks.

Sedaitis J. (2000). Technology transfer in transitional economies: a test of market, state and organizational models. Research Policy, 29(2), 135-147. DOI: https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00056-6

Shane S., Venkataraman S. (2000) The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25, 217-226. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2000.2791611

Shirokova G., Beliaeva T., Manolova T.S. (2023) The role of context for theory development: evidence from entrepreneurship research on Russia. Entrepreneurship Theory and Practice, 47(6), 2384-2418. DOI: https://doi.org/10.1177/10422587221138226

Shirokova G., Osiyevskyy O., Laskovaia A., MahdaviMazdeh H. (2020) Navigating the emerging market context: performance implications of effectuation and causation for small and medium enterprises during adverse economic conditions in Russia. Strategic Entrepreneurship Journal, 14(3), 470-500. DOI: https://doi.org/10.1002/sej.1353

Shurchkov O. (2012). New elites and their influence on entrepreneurial activity in Russia. Journal of Comparative Economics, 40(2), 240-255. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jce.2011.12.003

Snyder H., Witell L., Gustafsson A., Fombelle P., Kristensson P. (2016) Identifying categories of service innovation: a review and synthesis of the literature. Journal of Business Research, 69(7), 2401-2408. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.01.009

Spigel B. (2017) The relational organization of entrepreneurial ecosystems. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1), 49-72. DOI: https://doi.org/10.1111/etap.12167

Szerb L., Trumbull W.N. (2018) Entrepreneurship development in Russia: is Russia a normal country? An empirical analysis. Journal of Small Business and Enterprise Development, 25(6), 902-929. DOI: https://doi.org/10.1108/JSBED-01-2018-0033

Thaler R.H., Sunstein C.R. (2003) Libertarian paternalism. American Economic Review, 93(2), 175-179. DOI: https://doi.org/10.1257/000282803321947001

Tsui A.S. (2004) Contributing to global management knowledge: A case for high quality indigenous research. Asia Pacific Journal of Management, 21(4), 491-513. :APJM.0000048715.35108.a7. DOI: https://doi.org/10.1023/B

Tsui A.S. (2006) Contextualizing in Chinese management research. Management and Organization Review, 2(1), 1-13. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1740-8784.2006.00033.x

Urbano D., Turro A., Wright M., Zahra S. (2022) Corporate entrepreneurship: a systematic literature review and future research agenda. Small Business Economics, 1-25. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-021-00590-6

Van Gelderen M., Kautonen T., Fink M. (2015) From entrepreneurial intentions to actions: self-control and action-related doubt, fear, and aversion. Journal of Business Venturing, 30(5), 655-673. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2015.01.003

Vrontis D., Makrides A., Christofi M., Thrassou A. (2021) Social media influencer marketing: a systematic review, integrative framework and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, 45(4), 617-644. DOI: https://doi.org/10.1111/ijcs.12647

Wallin M.W. (2012) The bibliometric structure of spin-off literature. Innovation, 14(2), 162-177. DOI: https://doi.org/10.5172/impp.2012.14.2.162

Walsh I., Renaud A. (2017) Reviewing the literature in the IS field: two bibliometric techniques to guide readings and help the interpretation of the literature. Systèmes d'information et Management, 22(3), 75-115. DOI: https://doi.org/10.3917/sim.173.0075

Welter F. (2011) Contextualizing entrepreneurship-conceptual challenges and ways forward. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(1), 165-184. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2010.00427.x

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.