Abstract
The article presents the results of a study of secondary employment of researchers in the post-Soviet Russia, conducted by the HSE Institute for Statistical Studies and Economics of Knowledge in 2007.
The use of factor analysis techniques allowed to identify four latent reasons for scientific activity, used as a prerequisite to a decision taking about the secondary employment. With the help of cluster analysis it became possible to establish a typology of primary employment time usage , and classify the secondary employment portfolios of scientists.
Regression model analysis revealed the impact of both individual and institutional features on the availability and nature of additional employment. Particularly the availability of a doctoral degree has a positive effect on the probability of getting a second job, and the retirement age is a constraining one. Among other significant factors there are some features of the workplace, motivation, and previous job experience.
References
Altbach P. (ed.) (1996) The International Academic Profession: Portraits of Fourteen Countries. Carnegie Foundation Press.
Bourdieu P. (1984) Homo Academicus (French Edition). Les Йditions de Minuit. Paris. (English Edition) Polity, 1990.
Boyes W., Happel S.K., Kogan T.D. (1984) Publish or Perish: Fact or Fiction//Journal of Economic Education. Vol. 15. P. 136-141.
Conway K.S., Kimmel J. (1992) Moonlighting Behavior Theory and Evidence. Upjohn Institute Staff Working Paper 92-09.
Foley M.C. (1997) Multiple job holding in Russia during economic transition. Discussion paper № 781. Yale -Economic Growth Center.
Fox M-F., Mohapatra S. (2007) Social-Organizational Characteristics of Work and Publication Productivity among Academic Scientists in Doctoral-Granting Departments//The Journal of Higher Education. Vol. 78. № 5 (September -October). P. 542-571.
Guariglia A., Kim B.-Y. (2001) The dynamics of moonlighting: what is happening in the Russian informal economy? BOFIT, DP № 5.
Killingsworth M.R. (1983) Labor supply. Cambridge UP, 1983.
Kwiek M. (2003) Academy in Transition: Transformations in the Polish Academic Profession//Higher Education. Vol. 45. № 4 (June). P. 455-476.
Lane J-E. (1985) Academic Profession in Academic Organization//Higher Education. Vol. 14. № 3 (June). P. 241-268.
Locke W. (2004) Integrating Research and Teaching Strategies: Implications for Institutional Management and Leadership in the United Kingdom//Higher Education Management and Policy. Vol. 16 (3). 2004. P. 101-120.
McDowell J.M. (1982) Obsolescence of Knowledge and Career Publication Profiles: Some Evidence of Differences among Fields in Costs of Interrupted Careers//The American Economic Review. Vol. 72. № 4 (September). P. 752-768.
Merton R.K. (1937) The sociology of knowledge//Isis. Vol. 2. № 3 (November). P. 493-503.
Merton R.K. (1973) The sociology of science: Theoretical and empirical investigations. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1973.
Mora J-G. (2001) The Academic Profession in Spain: Between the Civil Service and the Market//Higher Education. Vol. 41. № 1/2, Changing Academic Workplace: Comparative Perspectives (January -March). P. 131-155.
Renna F., Oaxaca R.L. (2006) The Economics of Dual Job Holding: A Job Portfolio Model of Labor Supply. IZA Discussion Paper № 1915. January.
Roemer R., Schnitz J. (1982) Academic Employment as Day Labor: The Dual Labor Market in Higher Education//The Journal of Higher Education. Vol. 53. № 5 (September -October). P. 514-531.
Schuster J.H., Finkelstein M.J. (2006) The American Faculty. The Restructuring of Academic Work and Careers. The Johns Hopkins University Press.
Shishko R., Rostker B. (1976) The Economics of Multiple Job Holding//American Economic Review. Vol. 66. P. 298-308.
Slantcheva S. (2003) The Bulgarian Academic Profession in Transition//Higher Education. Vol. 45. № 4 (June). P. 425-454.
Smolentseva A. (2003) Challenges to the Russian Academic Profession//Higher Education. Vol. 45. № 4 (June). P. 391-424.
Александров Д.А. (2005) Ученые без науки. Институциональный анализ сферы. Публичная лекция. Прочитана в рамках проекта «Публичные лекции «Полит.ру» 19 января 2005 г. http://www.polit.ru/science/2006/03/06/aleksandroVol.html.
Алферов Ж.И. (2005) Наука в России: взгляд изнутри//В мире науки. № 4 (апрель).
Бурдье П. (2002) Поле науки//Альманах Российско-французского центра социологии и философии Института социологии РАН. М: Институт экспериментальной социологии. СПб.: Алетейя.
Гимпельсон В., Капелюшников Р. (ред.) (2006) Нестандартная занятость в российской экономике. М.: ГУ-ВШЭ.
Гохберг Л.М., Китова Г.А., Кузнецова Т.Е., Шувалова О.Р. (2010) Российские ученые: штрихи к социологическому портрету. М.: ГУ-ВШЭ.
Иванова Н. (2002) Наука в глобальной экономике//Отечественные записки. № 7.
Ильин Е. (2003) Мотивация и мотивы. СПб.: Питер.
Коулман Дж. (2001) Капитал социальный и человеческий//Общественные науки и современность. № 3. С. 121-139.
Куренной В. (2002) Государство, капитал и мировое научное сообщество//Отечественные записки. №7.
Леушканова С.В. (2004) Особенности мотивации научной деятельности преподавателей вуза//Наука, образование, общество. №3.
Мацкявичене М. (2004) Наука ушла на пенсию. Обстоятельства и мы//Труд. № 206. 29 октября.
Мертон Р.К. (1993) Эффект Матфея в науке, II: накопление преимуществ и символизм интеллектуальной собственности (пер. с англ. по: Merton R.K. The Matthew Effect in Science, II: Cumulative Advantage and the Symbolism of Intellectual Property//ISIS. 1988. Vol.79. P. 606-623). THESIS. Вып. 3. С. 256-276.
Мирская Е. (2002) Российские академические ученые в зеркале социологии науки//Отечественные записки. № 7.
Назарова И.Б. (2005) Преподаватели экономических дисциплин: профессиональный потенциал, особенности занятости и трудовой мотивации. М.: МАКС Пресс.
Парсонс Т., Сторер Н. (1980) Научная дисциплина и дифференциация науки//Научная деятельность: структура и институты. М.: Прогресс. С. 27-55.
Рощин С.Ю., Разумова Т.О. (2002) Вторичная занятость в России: моделирование предложения труда. Консорциум экономических исследований и образования. Научный доклад № 02/07. М.: EERC.
Рощина Я.М. (2008). Динамика позиций учащихся и преподавателей на рынке образовательных услуг: 2006-2007 гг.//Мониторинг экономики образования. Информационный бюллетень №1 (33). М.: Министерство образования и науки Российской Федерации, Государственный университет -Высшая школа экономики.
Рощина Я.М., Юдкевич М.М. (2009) Факторы исследовательской деятельности преподавателей вузов: политика администрации, контрактная неполнота или влияние среды?//Вопросы образования. №3. С. 203-228.
Салтыков Б. (2002) Реформирование российской науки: анализ и перспективы//Отечественные записки. № 7.
Хэнди Ч. (2001) Время безрассудства/Пер. с англ. под ред. Ю.Н. Каптуревского. СПб: Питер.
Шевчук А.В. (2008) Самозанятость в информационной экономике: основные понятия и типы//Экономическая социология. Т. 9. № 1.
Юдкевич М.М. (2007) Деятельность университетов и ученых: экономические объяснения и академические оправдания (комментарии к статье А.М. Даймонда «Поведение университетов и ученых: экономические объяснения»)//Экономика университета: институты и организации. М.: ГУ-ВШЭ. С. 48-77.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.