Culture and Innovation: Approach to the Problem
PDF (Русский)

Keywords

values
innovation
culture
organisational culture
innovation climate
statements

How to Cite

YasinE., & LebedevaN. (2009). Culture and Innovation: Approach to the Problem. Foresight and STI Governance, 3(2), 16-26. https://doi.org/10.17323/1995-459X.2009.2.16.26

Abstract

The article rises the question about cultural (values, mentality) impact on attitudes to innovation. Data on innovation activity in Russia is given in comparison with information about other countries and results of cross-cultural researches of interrelationships between cultural values (according to Schwartz’ methodology) and attitudes to innovations in Russia and Canada. The authors also analyze the results of their research related to the social-psychological basis of innovations and share some ideas about Russia’s innovative climate. In addition, they offer some recommendations about how to overcome cultural and psychological barriers when aiming at the innovative development of Russia.

https://doi.org/10.17323/1995-459X.2009.2.16.26
PDF (Русский)

References

Culture and subjective well-being/Ed. by E. Suh. Diener. London, 2000.

Culture matters: How values shape human progress/Ed. by L. E. Harrison and S. P. Huntington. New York: Basic Books, 2000.

Dollinger S.J., Burke Ph.A., Gump N.W. Creativity and Values//Creativity Research Journal, 2007 (in press).

Harbison F.H., Burgess E.W. Modern management in Western Europe//American Journal of Sociology, 1954, №60. P. 15-23.

Inglehart R., Baker W.E. Modernization, cultural change and the persistence of traditional values//American Sociological Review, 2000, v. 65. P. 19-51.

Kharkhurin A., Motalleebi S.N.S. The Impact of the Creative Potential of American, Russian, and Iranian College Students//Creativity Reseacrh Journal, 2008, v. 20, №4. P. 404-411.

Lubart T. I. Creativity across cultures/R. J. Sternberg (Ed.). Handbook of creativity. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. P. 339-350.

Raina M.K. Cross-cultural differences./M.A. Runco, R. Pritzker (Eds.). Encyclopedia of creativity, v. 1. San Diego, CA: Academic Press, 1999. P. 453-464.

Schwartz S. H., Bardi A. Value hierarchies across cultures: taking a similarities perspective//Journal of Cross Cultural Psychology, 2001, v.32. P. 268-290.

Schwartz S. H., Bilsky W. Toward a theory of the universal content and structure of values: extensions and cross-cultural replications//Journal of Personality and Social Psychology, 1990, v. 58. P. 878-891.

Schwartz S. H., Bilsky W. Toward a universal psychological structure of human values//Journal of Personality and Social Psychology, 1987, v. 53. P. 550-562.

Shane S. Why do some societies invent more than others?//Journal of Business Venturing, 1992, № 7. P. 29-46.

Shane S., Venkatarman S., Mac-Millan I. Cultural differences in Innovation Strategies//Journal of Management, 1995, v. 21, № 5. P. 931-952.

Smith P., Peterson M., Schwartz S. Cultural values, sources of guidance and their relevance to managerial behavior//Journal of cross-cultural psychology, 2002, v. 33, № 2. P. 188-208.

Tompson J. Organizations in Actions. New York: McGraw Hill, 1967.

Triandis H.C. Culture and Social Behavior. New York: McGraw-Hill, Inc., 1994.

Алексашенко С. Экономический совок//Ведомости. 15 мая 2009 г. http://www.vedomosti.ru/newspaper/article.shtml?2009/05/15/195678 (дата обращения: 17.06.2009).

Журавлев А.Л. Социальная психология личности и малых групп: некоторые итоги исследования//Психологический журнал, 1993, т. 14, № 4. С. 4-15.

Индикаторы инновационной деятельности: 2007. Статистический сборник. М.: ГУ-ВШЭ, 2007.

Инновационное развитие -основа модернизации экономики России. Национальный доклад. М.: ИМЭМО РАН, ГУ-ВШЭ, 2008.

Культура имеет значение. Каким образом ценности способствуют общественному прогрессу/Под ред. Л. Харрисона и С. Хантингтона. М.: Изд-во Московской школы политических исследований, 2002.

Лебедева Н.М. Базовые ценности русских на рубеже ХХI века//Психологический журнал, 2000, т. 21, № 3. С. 73-87.

Лебедева Н.М. Кросскультурные особенности отношения российской молодежи к инновациям/Молодые москвичи. Кросскультурное исследование. М.: РУДН, 2008. C. 9-40.

Лебедева Н.М. Ценности и отношение к инновациям российских и канадских студентов//Психологический журнал, 2009, № 4.

Лебедева Н.М. Ценностно-мотивационная структура личности в русской культуре//Психологический журнал, 2001, т. 22, № 3. С. 26-36.

Лебедева Н.М., Татарко А.Н. Ценности культуры и развитие общества. М.: ИД ГУ-ВШЭ, 2007.

Новопрудский С. Немодный креатив. www.gazeta.ru/column/novoprudsky/3180551.shtml (дата обращения: 17.06.2009).

Пригожин А.И. Методы развития организаций. М.: МЦФЭР, 2003.

Советова О.С. Социальная психология инноваций. СПб: Издательство С.-Петербургского университета, 2000.

Тромпенаарс Ф., Хампден-Тернер Ч. Национально-культурные различия в контексте глобального бизнеса. Мн.: ООО «Попурри», 2004.

Чепуренко А.Ю. Малое предпринимательство в социальном контексте. М.: Наука, 2004.

Ясин Е.Г., Снеговая М.В. Тектонические сдвиги в мировой экономике: что скажет фактор культуры? М.: ИД ГУ-ВШЭ, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.